تصادف اتوبوس با تریلی در کرمانشاه یک فوتی و ۱۱ مصدوم برجا گذاشت تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان
سرخط خبرها

به کیفیت زندگی زناشویی بی‌توجه نباشید

  • کد خبر: ۴۰۲۱۸
  • ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
به کیفیت زندگی زناشویی بی‌توجه نباشید
تکتم جاوید - کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی
اصلا از اول نادیده گرفته می‌شود. اگر از دختر و پسر به‌اصطلاح دم بخت بپرسید هدفش از ازدواجش چیست، یا بالاتر رفتن سنش را می‌گوید یا اصرار خانواده‌اش یا توانایی‌اش در اداره کردن زندگی. برخی‌ها هم به دلیل علاقه‌مند شدن به فردی خاص، خودشان را آماده ازدواج می‌بینند.
 
از این‌ها که بگذریم، بعد از تمام شدن دوران شیرین ابتدای ازدواج، اغلب زوج‌ها در روزمرگی زندگی می‌افتند و مانند والدین و اطرافیان و بزرگ‌تر‌های خانواده دغدغه‌شان به دست آوردن پول، رفاه بیشتر و در نهایت سر و سامان دادن به بچه‌ها و خلاصه مسائل بیرونی است. بیشتر زوج‌ها کارکرد اصلی ازدواج، یعنی اثر روانی کسب آرامش در کنار دیگری‌ای که دوستش دارند را فراموش می‌کنند و تقریبا اکثر قریب به اتفاق آنان کیفیت روابط زناشویی را فدای مسائل بیرونی می‌کنند. البته در این حوزه، تحقیق کامل و دقیقی انجام نشده است، زیرا همه افراد از مطرح کردن مشکلات خود در این حوزه گریزان بوده‌اند و بیشتر به پنهان‌کردن آن علاقه‌مندند، اما همیشه وقتی برای مشکلی به مشاور مراجعه می‌کنند پای کیفیت روابط هم باز می‌شود. اختلافات بسیاری به دنبال نادیده‌گرفتن این بخش مهم از زندگی رخ می‌دهد که گاهی درمان‌شدنی نیست.
 
خانواده درمانگران و مشاوران خانواده مهم‌ترین و اصلی‌ترین پایگاه آرامش را خانواده می‌دانند تا نیاز‌های روانی و جنسی افراد را تأمین کند. این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهند سطح رضایت زناشویی خانواده‌ها کم شده است و مشکلات عاطفی، ارتباطی و جنسی در حال افزایش است. لطفا برای ارزیابی ابتدایی کیفیت روابط زناشویی خود به سؤالات زیر از ۴- خیلی زیاد، ۳- زیاد، ۲- متوسط، ۱- کم و ۰- خیلی کم نمره بدهید.
۱- تا چه اندازه همسرتان هنوز زیباترین و بهترین شریک عاطفی شماست؟
۲- تا چه اندازه حضور همسرتان به شما آرامش می‌دهد؟
۳- تا چه اندازه با گفتگو و نه مشاجره مشکلات خود را حل‌و‌فصل می‌کنید؟
۴- در مسائل تربیتی فرزندانتان هماهنگ عمل می‌کنید؟
۵- از رابطه جنسی همسرتان رضایت دارید؟
نمره نزدیک به ۲۰ نشان‌دهنده کیفیت بالای ارتباط شماست. اگر نمره‌ای کمتر از ۱۵ دارید، باید روابط خود را به طور جدی بررسی و ارزیابی کنید و در صورتی که نمره زیر ۱۰ آورده‌اید، نشان‌دهنده ساختار معیوب و آسیب‌زا در خانواده شماست.
 
برداشت مهم شما از چنین آزمونی باید این باشد که متوجه وجود مشکل شوید. بیشتر همسرانی که پس از مدت طولانی متوجه رابطه فرازناشویی یا خیانت می‌شوند یا همسرانی که ناگهان تصمیم به طلاق می‌گیرند، در حقیقت در یک شب دچار مشکلات بزرگ نشده‌اند، بلکه موضوعاتی سطحی مانند قله کوه یخ اجازه نمی‌داده است ریشه حجم وسیع مشکلات زیر آب را ببینند. یکی از مهم‌ترین دلایل دوری زوج‌ها همانی است که ابتدا گفتیم، یعنی پایین آمدن کیفیت روابط زناشویی. تغییر در کیفیت رابطه زناشویی خود را به هیچ عامل دیگری همچون کار طولانی، گذشتن از روز‌های ابتدایی زندگی، وجود فرزندان، مشغله خانوادگی و مسائل دیگر پیوند نزنید و از کنار آن به‌آسانی نگذرید، زیرا دلیل مشکلات بزرگ‌تر خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->